الأحد، 15 فبراير 2009

هو انا دماغي فيها ايه؟!!

بجد انا مش عارف دماغي فيها ايه بالظبط؟؟

انا عن نفسي مش عارف فيها ايه..شوف مع انها دماغي انا ومعايا بقالها كتير اوي بس مبقتش عارف بالظبط فيها ايه؟
هي فيها دين وميول للعباده وقراية القرأن والصلاة وقرأة الاذكار وكل اللي زي ده ،
ولا فيها قلت ادب والفاظ سافله ووالفرجه على قلة الأدب واتعلم حاجات زباله ولا فيها ايه؟
فيها كسوف وخجل واحترام وادب لبنات ومن البنات ولا فيها جرأة وسرمحه وحب اني اتعرف على البنات واتكلم معاهم واعمل علاقات معاهم؟
طب يمكن فيها تكبير دماغ وتطنيش للقرأية ولللكتب وللثقافه؟ ولا يمكن انا مليان قرأية وبحب الكتب بكل انواعها وعندي رغبة اني اقرأ على طول
طب هي بجد فيها ايه؟؟؟؟
مش مصدقني...طب شوف بنفسك........
بحب الافلام الاجنبي بس نادرا نادرا جدا ويمكن عمرها ما حصلت اني قدرت اعرف اسماء افلام واسماء الممثلين بتوعهم..يعني لو حتى عجبني فيلم احتمالية اني افتكره بعد وقت طويل واقول اسمه للي بكلمه او اي حاجه بتبقى صعبة جدا......
مبقدرش افتكر اشماء الممثلين بتعامل مع الموشوف بفكرة الشبه...مبقدرش اوصل انهي فيلم انا بتكلم عليه لاني ببساطه مش عارفه اسمه ولا نجومه ولا اي حاجه!!!...يمكن ببالغ؟؟
طب ما انا بسمع او كنت يعني بسمع اغاني كتير وفي اغاني كده اكيد الواحد بيسمعها بيبحها وبيحس انها بتأثر فيه وبيبقى نفسه يسمعها كتير تاني...بس مبفتكرش اسم المغني مثلا بمجرد ما الاغنية تخلص بحس اني نسيت كل حاجه عنها مهما كانت اسمها كان ايه؟ مين اللي بيغنيها؟ كانت كلماتها ايه؟ بنسى كل ده....
ممكن تلاقيني بقول كلام الاغنيه معاها وهي شغاله بس مجرد ما تخلص تقولي كنت بتقول ايه يا اقول كلمة وخلاص يا اقولك مش فاكر.........
حاسس اني مطنش حاجات كتير اوي...يمكن تقولي طب واللي بتقوله ده مشكله يعني ده شئ عادي وانا ممكن انسى اغنيه او فيلم عادي يعني

بس انا بقولك لا مش عارف متهيقلي مش عادي..
انا حاسس انه بقى شئ مبالغ فيه ... او بقى طبع غالب عليه وهو ده اللي مش عادي
ازاي؟؟...
اقولك ازاي...لما تبقى فكليتك تلات سنين رايح جاي ومتقدرش تعرف تفصيل كتير عنها..متقدرش تفتكر طريق المواصلات بتاعك لو واحد سألت هو ميدان لبنان جاي امتى؟ متقدرش تقوله لانك مش فاكر هو فين الميدان ده؟ كل اللي فاكره ان الاتوبيس بيعدي عليه وخلاص...يادوب بتبقى فاكر طريك العادي وحافظه وخلاص....مبحبش افكر فحاجات تانيه او بقيت مكبر عن حاجات كتير اوي
تلاقيك بتقول طب ياعم وهو حد قدك ياريتني زيك؟؟...فكرك كده...تفكتر ان دي نعمه انا متهيقلي انها حاجه صعبه اوي انك متفتكرش الناس ولا اسمائهم ...متفتكرش الطريق والعناوين...متقدرش تفتكر الارقام بتاعت التلفونات...كل ده متهيقلي بيجي عند مرحلة وميبقاش نعمه بيبقى مرحلة صعبه...اوقات بفكر اني نفسي اخرج من الحلة دي
بكون بتفرج على فيلم اجنبي..ادور على اسماء نجومه وعنوانه واحفظه...اه والله بحاول احفظه...
بس يا ابو زيد كأنك ما غزيت..
ممكن افتكره ثنيتين بعد كده...بس اكيد اني مش هفتكره كتير... والله وده بيعصب وبيدايق اوي...لما تبقى مع صحابك وتلاقيهم بيتكلموا على حاجه او فيلم او اغنيه او كده يعني وانت فاكر بس في ضباب عليك كده تحس انه مانعك انك تفتكر كل حاجه حتى على الاقل زي ما هما فاكرينهم
الوضع ده بيخنق الواحد وبيحسسه بالتعب والقرف من نفسه....تبدأ تفكر هو في ايه؟ هو انا مش كده ليه ؟ هو انا هفضل على طول كده؟ ولا انا ممكن اتغير ...يمكن عشان لسه مكبرتش اوي يمكن ده طبيعي وعادي يعني...بس طب ازاي مهم حوليه اهم واصغر مني كمان صحابي وبيفتكروا اللي انا مبفتكرهوش..........

طب ياعم الباشا وانا مال امي بالكلام اللي بتقوله ده؟؟؟

وهو انا كنت طلبت منك تسمعني براحتك ياعم...على العموم انا خلصت..................سلام

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق