الأربعاء، 18 فبراير 2009

الانجلش....

بيقولك لازم تتعلم انجلش...عشان تبقى كويس فشغلك ومجال عملك .... وتنجح فحياتك....
اول ما الاجازة تبدأ تلاقي بابا خدك كده على جنب...وماما كل شويه تزن عليكي...
خدلك كورس انجليزي ولا كمبيوتر احسن عشان تعرف تتصرف لما تكبر وتتخرج وتبقى احسن من اللي معاك....وانا واخويه نبصلهم ونضحك...انجليزي ايه وكمبيوتر ايه اللي ناخدهم...
امال المواد اللي شغلين ناخدها بالانجليزي دي ايه؟ وكمان الكمبيوتر ما احنا مهريين فيه شغل...دا انا ببلط عليه للصبح يعني شغال كفاية اني مبخفش منه وبعرف اتعامل معاه يعني...
بس كانت ولازالت المشكله فالانجلش ده...مش عارف انا كويس فيه بعرف اقرأ كويس...
بس فعلا الموضوع محتاج تعود محتاج انك تقرأ وتجرب...كنا قاعدين انا واخويه مره وبابا جابلنا كتاب كده وقلنا اختاروا دوره من دول وقوليلي عليها عشان احجزهلكم
- بغض النظر عن ان الموضوع اتطنش كالعاده وكان كلام وخلاص - قعدنا نفكر انا واخويه قال ايه كنا عايزين ناخد عبري - مش بيتقال من تعلم لغة قوم امن شرهم-...عبط بقى تقولوا ايه........
بس لا ملهوش لازمه العبري...تيجي ناخد تركي...انت اهبل ياض تركي ايه اللي ناخده مناخد اسباني ولا فرنساوي ولا حاجه....لالالا فرنساوي ايه انا مصدقت خلصت منه فثانوي.....
اما الجميل فجأه سألني... ومتاخدوش انجليزي على طول ليه؟؟؟.........
انجليزي انجليزي ايه انت عبيط امال اللي بندرسه ده ايه؟؟؟
طب وهنروح بعيد ليه مش هنقاوح....تعالوا نعمل اختبار انجلش لينا................ههههههههههه.........عملنا وطلعت انا واخويه فوق المتوسط...الحمد لله......بس كان وحش...ألمفروض اننا نبقى كويسين فالانجلش........
بدأت من ساعتها افكر اني لازم اقرأ انجليزي ولو شويه احاول احسن نفسسي فيه حتى لو حبه حبه...افتكرت ان اخت صاحبي كانت فتربيه والسنه اللي فاتت بردك فكرت نفس التفكير اني اتحسن فالانجلش وخدت الروايات اللي عندها وكتاب شعر كده عشان اقرأهم......
مش فاكر مين اللي قال بس انا فاكر ان حد قال ان الشعر اول طريق تتحسن فيه فالانجلش..فتحت الكتاب شهر اني اعرف اقرأ فيه..ولو شويه...بقرأ كلام وخلاص...بس مش حاسس فيه انه شعر..شويه كلام وخلاص...مقدرتش افهم حاجه
وطول الفترة دي بردك حاولت فالقصص...جبت رواية كده اسمها 1984 او حاجه زي كده مش فاكر.قعدت فالصفحة الاولى لغاية دلوقتي مخلصتهاش...فيها كمية كلام رغي...بالهبل.......انا لغاية دلوقتي مصدوم منها اوي...بس فكرت تاني ارجع احاول شوف مع ان الدراسة بدات بس كيف عندي اني اركز واقرأ فالدراسه-يمكن مبحبش الكلية...مااااااا علينا مش موضوعنا دلوقتي -
بس مش عارف داخل المرادي باحساس اني مش هعرف اوصل اكتر من اللي عملته ...خايف مقدرش اجرب تاني.. وخايف مجربش...بس متهيقلي هحاول.. وهجرب...انا كده او كده مضيع فالانجلش من ناحية القرأة للكتب بالانجلش وكده يعني ....
بس هجرب........................ههههههههههه.......رخم ...........سلام

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق