الخميس، 9 يوليو 2009

عمر الاهل ما كانوا اصدقاء

عبارة بنت لذينه كل شويه حد يطلع يقولك انا مصاحب ولادي ولا انا مصاحبه بنتي وبتقولي على كل حاجه وانا وهي مبنخبيش حاجه عن بعض.........

مش فاهم العالم دي بتجيب التفكير ده منين........يعني ايه حد فاكر ان ولاده اصحابه ومبيخبوش عنه حاجه وقال ايه الصراحه مع ولادهم لاقصى درجه.......

ازاي يعني حد يفهمني ازاي.؟؟!؟!؟.......انا معتقد اعتقاد يصل لحد اليقين ان مفيش اب مصاحب اولاده ولا في ام مصاحبه ولادها مهما كان الرابط بينهم...الاب اب والابن ابن والام ام والبنت بنت...في اسرار وخبايا مبتتقالش وفي حاجات بتتقال

الاهل يمكن مش فاهمين فكرت ان كتر زنهم...قولي مالك؟؟ قولي وانا اساعدك...مش احنا صحاب بردك؟!..متخفيش ومتخبيش عني حاجه انا عايز مصلحتك.........وكلام عبيط كتير اوي عشان فاكرين انهم بيهاودوا الولد او البنت عشان تحس براحه وتبدأ تكوووووور كل اللي عايزين هما يعرفوه عنهم وعن اللي بيعملوه.....

مهماش فهميني ان بردك عشان الزن اللي علطول ده الولد او البنت بيعمل نفس التصرف وبيدي الاب او الام الحاجه اللي هما عيزنها وهو ان الاب او الام يحس بانه عارف كل حاجه عن ابنه وبنته وعارف هما بيعملوا ايه وبتيصرفوا ازاي وحياتهم عايشه ازاي

الولد بيقول للاب او للام اللي هما عايزين يسمعوه يعني بالبلدي بيسكت زنهم باي حاجه تحسسهم انهم عرفوا يعرفوا كل حاجه
بس الاغلب من الحقيقه بيفضل مستخبي ومبيعرفهوش مهما حصل

محدش يقولي كلامك غلط....انا والدي مصاحبني ولا انا والدتي صحبتي ومبخبيش عليها حاجه.....

كل الكلام ده كدب.....وده مش ادعاء وخلاص دي الحقيقه....مش مصدقيني.....طب فكروا كده

ياترى قلتي لوالدتك انك اتعرفتي فمره على شاب ..........اه قلتلها طبعا دي عارفه الشاب ده
طب قلتيلها انكوا بتخرجوا سوا وانكوا بتتقابلو على طول فالكلية وكماان بره الكلية...........اه قلتلها عادي يعني مبعملش حاجه غلط
يعني انتي قلتيلها انكوا بتخرجوا سوا بالساعه والساعتين وبتلفوا فالشوارع سوا وهو ماسك ايدك وحاطط ايده على كتفك...قلتيلها انكوا بتروحوا تتقابلو فالجنينه ولا قدام المول سوا........قلتيلها كل حاجه كل حاجه.........متهيقلي الحق يتقال ان مستحيل تكون الام عارفه كل حاجه عن اللي انتي عملتيه كله كله اكيد في جزأ مستخبي معرفتهوش.......طب ومعرفتهوش هي ليه؟!!...ببساطه لان الجزأ ده مش بتاع الام مهواش الجزأ المسموح انها تعرفه او تسمعه مهما كان......

وانت يا اللي بتقولي اهلي عارفين كل حاجه عني وابويه او امي صحابي وبتكلم معاهم..........
يترى قلتلهم نفس الكلام اللي بتقوله لصحابك لما تعمل حاجه ......يترى بتفتح فالكلام وتحكي كل مغامراتك وتجاربك معاهم


متهيقلي كل ده مستحيل.........لا يمكن يكون الاهل اصدقاء بمعنى الكلمه

لان الصديق هو شخص بيسمعك وبيحكي معاك وبيكلمك وبيبادلك الكلام....بيسمع مصيبتك او حدوتك ويتناقش فيها معاك ويحاول يقنعك بالصح او يرشدك للي تتصرف بيه.....بس مش هيجي فمره كده ويقولك اسمع الكلام انا ابوك وادرى بمصلحتك
ولا تيجي صحبتك فمره وتقولك لو مسمعتش الكلام ما ابقاش امك ولا اعرفك.....ولا انت متستهلش انك تنفع لانك ولانك ولانك

وقت الزعل من صديقك...مبيفكركش بالغلط اللي عملته...انما لو مسمعتش كلام اهلك السلطة الابويه بقى تبدأ تظهر ويبدأ يحاسبك على كل تصرفاتك ولو جيت قلتله هو مش احنا صحاب هيقولك بس انا ابوك قبل ما اكون صاحبك

ببساطه كلمة انا صاحبك يا ابني مهي الا عبارة وجمله تافه بيقولها الاباء للحصول على اللي هما عايزينه ......مهماش فاهمين انهم بيتضحك عليهم لان ببساطه الحقيقه مبتتقالهمش مهما حصل........

هكمل الدلائل على اللي بقوله قريبا عشان نشوف بقى......

حد عنده رأي تاني؟!؟!؟!؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق