السبت، 13 يونيو 2009

تيييييييييييييت

هو انا ايه لزمتي؟؟؟؟؟؟؟

ولا اساسا بعمل ايه فام الحياة دي.............بيقولوا كل واحد جواه حاجه مميزة وكل واحده فيه مهاره محدد بس هو يدور عليها ويحاول وهيقدر يوصلها........

والاغنيه بيتقول.....حاول تاني وجرب وانت تلاقي السكه......

بس المصيبه الكحلي...ان انا لحد دلوقتي مش لاقي حاجه ولا حاسس باي حاجه ولا فاهم حاجه مش شايف غير ان مليش دور ولا ليا ميزة ولا حاجة مميزة انا بارع فيها واقدر عليها

انا ايه؟؟؟؟؟؟

انا مجرد واحد وسط الناس يادوب بقول كلمتين ولا بهزر باي حاجه وبنكت حبه ... واحد لادمه خفيف ولا دمه تقيل ساعة كده وساعه كده

بس متهيقلي مبيأثرش....موجود وسط صحابه وزمايله فالحقيقه او فالنت خلاص عادي كويس اديه موجود......بس غيابه مش بيأثر ولا هيأثر.. يمكن اساسا محدش يحس بيه ولا يفرق معاه لان الانسان ده ببساطه مش سايب بصمه ولا ليه اهميه

بالبلدي وجوده زي عدمه......

.يترى وقت ما يغيب ويختفي حد اساسا هيفكر يسأل عليه ولا يعبره ولا يحاول يطمن عليه؟؟؟

حد يقول هو راح فين؟؟؟ هو غاب ليه؟؟؟؟

يترى لما اموت........
حد هيفتكر حاجه ولا كان حاجه وعدت عليهم زي ما اي حاجه بتعدي طوووووول الوقت وجودها بيفرق اوقات بس غيبها عمره ما هيفرق

بجد كتير بخاف من الاحساس ده.....مش فارق مع اللي حوليه ولا هيفرق

........مش عارف شويه كلام متلخبط وحبيت اكبه على الصفحه هنا.....سلام

هناك تعليقان (2):

  1. جميل جدا الانهزام الفظيع ده .. انا بضم صوتي لصوتك وبقول اني مليش لازمة ابدا ومش فارقة مع حد واني كل ما باتقدم خطوة لقدام بارجع 100 لورا
    بس ياريت لو الحوار بيتوقف هنا عند الشعور المرير ده
    للاسف بتلاقي نفسك التانية " زي ما انت عارف كل واحد عنده نفسين لدواعي الانفصام " المهم ان النفس التانية دي بتفضل توسوس للبني آدم وتفكره ان فيه حاجات حلوة كتير في حياته تخليه يقدر غصب عنه يكمل فيها بتفكره ان فيه ناس بتهتم بيه وبتقدر اقل حاجة بيعملها وبتقبله زي ماهو من غير ما يكون حد غيره ناس بتعبره حاجة حتى لو كان هو ما يعرفش عنهم حاجة
    اما النفس التانية المزعجة اللي بتخلينا شايفين الدنيا ضلمة وبتخلينا شايفين انجازاتنا ولا حاجة وعيوبنا بتسلط عليها ميكروسكوب قوة تكبيره مليون في المية فدي بقى نفس رغم تعاطفي معاها الا انها هبلة وعبيطة وممكن تضحك عليها باي حاجة
    يعني ببساطة محتاجين شوية نفاق نحاول نفهمها انها رقم واحد وان كل حاجة تمام وكل الناس لطاف جدا وبيحبوها وصدقني مش هنحتاج نكدب عليها كتير
    لو دورنا كويس هنلاقي حاجات كتير ايجابية وحاجات كتير بنقدر نعملها لما الناس كلها تعجز عنها وناس كتير بتهتم حتى لو ما بانش عليهم
    اهم حاجة ان البني ادم يكون نفسه ويحاول يعمل على قد ما يقدر وبعدين لما مايلاقيش التقدير من اللي حواليه يبقى المشكلة فيهم هما مش فيه هو
    وبعدين ناس كتيرالنهاردة وكل يوم يا احمد بقت مخنوقة ماحدش حتى بقى ليه نفس يجامل حد ولا يهتم بحد ولا حتى يمثل انه بيهتم بحد كل واحد بقى المهم عنده مصلحته هو وبس .. الناس دول مش لازم يفرقوا معاك ولا يفرق معاك انك مش فارق معاهم

    رغيت زيادة عن اللزوم انا عارفة ..
    كفاية كده علشان اذاكر شوية .. سلام

    ردحذف
  2. الطبيعي ان كلامك لابد يكون مظبوط....الاول ربنا يسهلكوا فالامتحانات يارب هانت خلاص دي ماده ربنا يخلي الحج اوباما........

    طبعا طبعا الانفصام النفساوي ده شئ اساسي اليومين دول جوه كل واحد فينا واحساس لابد منه ولايمكن حد يهرب منه

    بس اوقات النفس الي بتفكرنا بالحاجات الحلوه محتاجه مساعده يمكن تكون ضعيفه يمكن مش قادره تقف قدام النفس المزعجه اوقات بتحتاج ايد تساعدها وتطبطب عليها وتقولها كويس وتعرفها ان اللي حوليها محتاجينها ونهم مهتهمين بيها ...مهواش عيب ان النفس دي تلاقي دعم من اللي حوليها
    مهو لازم في اواقات كده لما ضعف النفس الكويسه دي يوصل لمراحل كبيره تبقى محتاجه لمساعده من بره تحسها فكلمه فتعليق فتصرف فاي حاجه بتقى غريب ونفسه حد يساعده ويعرفه يخرج ازاي

    يمكن اه صح طالما انا بذلت اللي عليه وحاولت وملقتش التقدير يبقى الغلط من اللي حوليه مش مني

    بس الاكيد ان الكلمة منهم بتساعد..الاكيد ان مجرد الاحساس لما يوصل للواحد من اللي حوليه يعرفوه انه مهم بالنسابلهم بتفرق كتير
    مقدرش اقول انا كويس انا حلو...انا جدع وهما اللي مش مقدرين
    مهو لو الاغلب اللي حوليا مش مقدرين يبقى في حاجه غلط....يبقى هنا النفس الوسواس تأثر كتيييييييير جوانا......تبدأ الافكار الوحشه واليأس يسيطر
    يبدأ فكره وانا لزمتي ايه وسطهم تظهر
    كل ده مش هيلاقي من جوايا انا دفاع لان من بره مفيش دليل امسك فيه واحاول من وراه

    يمكن غلط ان الواحد يعتمد على رد فعل اللي قدامه فالحكم على نفسه هو على تصرفاته هو
    يمكن ان الواحد يربط تصرفاته برد اللي حوليه ورضاهم من عدمه غلط
    بس متهيقلي بيبقى ده هو طلطيش الغرقان وهو بيحاول باي طريقه يلفت نظر اللي قدامه عشان يساعده ولو بكلمه مهما كانت مش حقيقي عشان يعرف يخرج من يأسه اللي بيكون غرق ليه ولحياته

    يمكن ده اللي ناقص اني احاول احس ان اللي حوليه مقدريني كشخص وسطهم موجود معاهم بيفرق وبعيد عنهم هيفرق..
    ميكفنيش ان انا اللي اطمن نفسي واقول انا فارق معاهم لان فوقت من الاوقات هبدأ افكر ان انا بوهم نفسي بكلام مش حقيقي

    كلامك صح.....اليومين دول الناس مخنوقه ومش دول بس من زمان والكل كده مخنوق ومدايق ومحروق دمه
    بس يمكن عشان كل واحد فينا متصور ان اللي قدامه يديه كلمة شكر ولا مديح على اي حاجه كويسه عملها ولما ما يحسش ان اللي عمله بيتقدر من اللي قدامه بيدايق ويتخنق
    مع ان الانسان ده نفسه مبيعملش كده مع اللي قدامه..هو نفسه مبيشكرش اللي قدامه مبيسبش نفسه يعبر عن مشاعره وتقديره للي قدامه
    يبقى محدش يتحجج بحاجه

    على طول وللابد.....عامل اخاك كام تحب ان يعاملك....

    بس هنا اكيد مشكله كبيره اوي فالجزأيه دي....
    نشوفها بقى بعد الامتحانات......
    قال رغيتي قال.....امال اللي مكتوب ده ايه بقى؟؟؟
    بالتوفيق.......

    ردحذف