السبت، 2 مايو 2009

تخطيف الاسبوع


(1)


الاثنين.....................27-4-2009


حط ايده علي كتفي كده من يمه ومن اليمه التانيه بصلي وبصوت عالي شويه عشان يسمع المغربي وطبعا كان واضح فيه كالعاده نبرة السخرية الجاهزه على طول...
وقالي : بقى انت بقى يا خليل هتدرب السنادي ولا مش هتدرب؟؟؟
كتمت خنقتي جوايا وحاولت ارد عااااااااادي
وقلتله: انا لو عايز اتدرب هروح اتدرب عادي انا فايدي اجيب تدريب بس انا اللي لسه متردد فالحوار ده وقلقان منه....
بصلي كده من تحت نظرته وهو كالعاده بيبتسم فوشي انا بس....
قالي : طااايب لو رحت بقى تدريب ولا حاجه ابقى وريني جواب التدريب كده ولا حاجه يا خليل.... لما نشوف...

وسابني وراح يمت المغربي وقاله بردك بنفس الصوت العالي عشان يسمعني....
شوفت خليل بيقولك ايه عن التدريب؟!!

والله انا ساعتها كنت متنرفز بس بحاول اكتم مديقتي جوايا عشان على طول كده فميستهلش الموضوع...

بس لما رد عليه المغربي كان بجمله واحده بس ريحتني وهدتني شويه وحسيت فيها بالانتصار....

قاله : طب وهتفرق معاك انت ايه يعني يا جمال يتدرب ولا لأ ؟؟....هو في ايه مالك؟؟؟

وهو منطقش...قاله : لا مليش اصل... وسكت ومكملش...

وكملنا طريقنا ورحنا جبنا الكاتشب عشان البيتزا اللي معانا...
مهي اصلها قربت تبرد اساسا واحنا جعانين من كتر اللف فالسويس....



(2)

الأربعاء........29-4-2009


والله هو الموقف كان كالاتي.............

كنا الصبح قبل امتحان الحاسب بتاعنا بتاع الميدتيرم ...

حوار دواير منطقية وشغلانة شرايح رقميه ومش عارف نظام ايه رقمي والتاني تناظري كلام غريب كده...بس ما علينا

صحينا الصبح ده على اساسا اننا نمنا وكده يعني... وكنا بنلبس وهنخرج عشان نلحق المحاضرة لما فتحت دولابي اخد ورقي

لاقيت كشكول كبير بتاع ورق فلوسكاب كان معايا ماما كانت مدياهلولي عشان استخدمه...

قلت كويس هحتاجه اساسا فالامتحان عشان بنحل في ورق من معانا

قطعت الخمس ورقات اللي محتاجهم وبقفل الدولاب..

هوووووووووووب..........

((متقطع كمان ورق للعيال المغربي والجمال على الاقل تاخد ثواب ياعم))

((ياعم هو حد اساسا هيفكر يعمل كده معايا... وانا مالي؟..))

((اه وانت مالك انت تعمل الصح وملكش دعوه مش كده ح اقطع وخد انت الثواب))

((بلاش حوار الثواب ده..ما انت لو قطعت دلوقتي وادتلهم هيبقى فيه نوع من الرياء يا حلو عشان انت عايز تثبت انك احسن منهم))

((رياء.. والله حرام والله مش بفكر كده انا مض قصدي كده....طب والله مش قاطع))

*********
وفعلا دخلت الدفتر وقفلت الدولاب.......بس رجعت فتحته تاني وفكرت...

***********
((مهو عشان ميبقاش رياء انا هقطع الورق واديهولهم واللي يحصل يحصل بقى))

((طب والكشكول يا عم هييخلص كده))

((يخلص هقطع الورق وخلاص انا مش هفكر فحاجه زي كده))

*******

وفعلا رحت وديتلهم الدفتر وقلت لكل واحد يقطع الورق اللي هو عايزه منه
وخدوا الكشكول وروحت ارجع الورق مكانه

*********

((استريحت يعني انت كده دلوقتي...واستفدت ايه يعني ده حتى كلمة شكرامقلوهاش ))

(( مش مشكلتي اللي حصل حصل بقى....))

((طب يا فالح ما تاخد الدفتر كمان عشان اللي معاك فالكلية تدي اللي تعرفهم اللي محتاجينه..
ولا كده الدفتر هيخلص..مش ده بردك خير وفيه ثواب ولا انا غلطان؟!!...))


ساعتها سكت...معرفتش افكر تاني ...قفلت الدولاب...

وتاهت افكاري ومعرفتش ارد ازاي ولا اقول ايه؟؟....

وكملت لبس ومشينا... وانا طول الطريق عمال افكر
هو انا كده صح ولا غلط؟؟...هو انا كده بعمل رياء ولا انا بعمل ايه؟؟؟؟

انا مش فاهم حاجه؟؟؟...........حد فاهم؟؟.......









هناك تعليق واحد: